SIRALI SİSTEM (S.G.I)
3.NESİL LPG DÖNÜŞÜM SİSTEMLERİ
Günümüzde yaygın olarak kullanılmaya başlanan bu sistemler ,üçüncü nesil sıvı LPG püskürtmeli sistemlerdir.Plastik manifoldlu araçların artmasıyla üçüncü nesil sistemler de çoğalmaktadır.
3. nesil LPG DÖNÜŞÜM SİSTEMLERİ , sıralı LPG enjeksiyon kontrollü sistemlerdir. (Enjeksiyonlu taşıtlar için elektronik LPG sistemi) Sistem kontrol sinyallerinin çoğunu doğrudan doğruya ECU'dan almaktadır. Bu ise, üreticinin ayarlarını sisteme uygulama olanağı sağlamaktadır. Sonuç, daha az LPG kaybı, daha düşük emisyonlar ve daha kısa kalkınma periyodu demektir. Özetle, 1. ve 2. kuşak sistemler teknolojisi biraz daha eski, 3. kuşak sistemler ise teknolojisi daha yeni taşıtlar için tercih edilmesi uygun olan sistemlerdir
SIRALI SİSTEM (S.G.I- SEQUENTIAL GAS INJECTION) NEDİR?
Adından da anlaşılacağı gibi “sırayı takip eden sistem” anlamına gelir.Bunun açılımı şudur:Enjeksiyonlu araçlarda yakıt sistemini kontrol eden bir elektronik kontrol ünitesi (ECU-beyin) mevcuttur.Aracın yakıt verileri bu ECU ‘den alınarak , bu beyinden gelen sinyallere göre silindirlerdeki yanma düzenlenir.ECU bunu da enjektörlerin ne zaman ve ne aralıklarla açılıp kapanacağının sinyallerini vererek yapar.
1996 yılından önce üretilen enjeksiyonlu araçlarda ,enjektörlerin hepsi
birden açılarak yakıt püskürtmesi yapmakta idi. Bu durum araçta yakıt sarfiyatını
arttırmakta idi. Günümüzde enjektörler ihtiyaç oranında ECU den aldığı sinyaller doğrultusunda tek tek açarak yanma hücresini doldurur ve tam yanmayı sağlar .1996 yılından sonra üretilen enjeksiyonlu araçlarda ise enjektörler sıra ile açılarak işlevini yerine getirmeye başlamıştır..Bu sisteme de “Sıralı Sistem “ yani İngilizce tabiri ile SEQUENTIAL GAS INJECTION sistemi denilmiştir.
SGI yani sıralı sistem aracınıza monte edildikten sonra aracın orijinal benzindeki verileri bilgisayar vasıtasıyla kalibre edilerek gaz enjeksiyon elektronik kontrol ünitesine yüklenir. Bu veriler gazın çalışma prensipleri dikkate alınarak sonradan monte edilen gaz enjektörleri üzerinden direkt olarak yanma hücresine gönderilir.Araca monte edilen Sıralı Sistem araçta performans kaybına neden olmaz.
Sıralı sistemde gaz ECU sü aracın kendi ECU sünden bilgi alarak kendini kalibre eder. Bağladığımız gaz ECU sü sayesinde aracın çalışma verileri bir bilgisayara aktarılır.
Sistemde araç üzerinde bulunan benzin enjektörlerinin hemen yanına gaz enjektörleri monte edilir. Araç üzerinde var olan ECU (Elektronik Kontrol Ünitesi) sünün çıkış verilerini alabilmek için araca yeni bir gaz ECU’sü bağlanır. Bağladığımız gaz ECU’sü sayesinde aracın çalışma verileri bir bilgisayara aktarılır. Daha sonra sistemi devreye sokabilmek için bir kalibrasyon yapılır.Bu kalibrasyon neticesinde aracın gazla çalışır duruma gelmesi sağlanır.Bu sayede aracın rölanti modunda ayarları yani enjektörlerin açma kapama milisaniyeleri düzenlenerek silindirlerdeki tam yanma sağlanır.Daha sonra yol kalibrasyonu yani araç 2000, 3000, 4000 devirlerdeki yanma oranları ayarlanarak monte edilen sistemin adaptasyonu sağlanmış olur. Sıralı gaz enjeksiyon sistemleri (S.G.I ) tüm enjeksiyonlu araçlara monte edilir.
LOVATO sıralı sistem montajında kullanılan parçalar şu şekildedir:
Tank
Şamandra
Güvenlik bobin vanası
Buharlaştırıcı
Enjektör bağlantı aparatı
Beyin (ecu)
Gaz sıcaklık ve basınç sensörü
Sistem kabloları
Emilatör
Anahtar
Sensör okuyucu
Hortumlar
Sequential (sıralı) sistemlerde monte edilen MAP yani basınçölçer sayesinde aracın gazı bitince veya basınç düştüğünde (gaz kaçağı vb.) otomatik olarak araç benzine geçer.İlk çalışma esnasında sistem montaj esnasında takılmış olan ısı sensörlerinden ısıyı algılaması ile otomatik olarak gaza geçiş yapar.
Örneğin aracınızı sabah çalıştırdınız, yola çıktınız 400-500 metre gittikten sonra araç 28 °C ısıya ulaştığı anda ısı sensörü aracılığı ile ısıyı algılar ve otomatik olarak gaza geçiş yapar. Aracınız ile ulaşmak istediğiniz yere ulaştınız stop ettiniz aracı tekrar çalıştırdığınız da aracınız yine benzin ile çalışır. Motorunuzdaki ısıyı algılayana kadar (ısı sensörleri sayesinde) 15-20 saniyede araç benzinle çalışır, algıladığı anda haza geçer.
SİSTEMİN AVANTAJLARI
· LPG de çalışmayı benzinle çalışmadan ayırt edemezsiniz.Performansı çok iyidir.
· En az %40-50 yakıt tasarrufu sağlar.
· Araç direkt olarak benzinde çalışır ve 28 derece ısıdan sonra otomatik olarak gaza geçiş yapar.
· Aracınızdaki patlatma problemi ortadan kalkar.
· Sıralı sistemlerdeki kontrol ünitesi aracın kontrol ünitesinden bağımsız olduğu için araçtaki kontrol ünitesine zarar vermez.(hata kodları oluşmaz)
· El ile benzine anında geçiş mümkündür.
· Bu sistemde mikser kullanılmadığı için mikserden doğacak hatalar da bertraf edilmektedir
· Araçra patlatma olayları tamemen ortadan kalkar
· LPG sisteminin avantajları kısmında yazılı olan maddeler bu sistem için de aynen geçerlidir.
Enjeksiyonlu araç plastik manifoldlu ise Sıralı Sistem takılması gerekmektedir.Tüm çok nokta enjeksiyonlu araçlara Sıralı Sistem tavsiye edilir.Çünkü sıralı sistemlerde patlatma problemi ortadan kaldırılmıştır.Dikkat etmeniz gereken bu işi profesyonelce monte edenlere aracınızı teslim etmektir.Ancak ne yazık ki 15 milyonluk istanbulda bu sistemi monte edebilecek profesyonel usta 5-6 yı geçmemektedir.Araç sahibinin buna dikkat etmesini tavsiye ederiz .
Plastik manifoldlu araçlara takılan Sıralı Sistem adı verilen SGI Sistemi profesyonel olarak montaj yapılmaktadır.Sıralı sistem uygulaması olarak BRC SEQUENT 24 VE LOVATO ‘nun FAST SİSTEMİ Otogaz Kitleri montajlarımız arasındadır.
Gaz montajı yaptıracak enjeksiyonlu araç sahiplerinin bunu göz önünde bulundurarak montaj yaptırmaları uygun olacaktır.Şayet araç plastik manifoldlu değil ise, sıralı sistem taktırmak şart değildir.Gaz Montajı (gaz dönüşümü) yaptırırken buna dikkat edilmesi gerekmektedir.
SGI sistem ve diğer normal sistem montajlarından sonra araçlar projelendirilmekte ve kontroller yapılarak LPG PROJESİ (Otogaz projesi-Teknik Belge)) araç sahibine verilmektedir.LPG Montajı ve buna bağlı Gaz Projeleri konusunda çok geniş bir alanda faaliyet göstermekteyiz.
Sürekli benzine para akıtmaktan yorulduysanız
Lpg montajından sonra başınız ağrımasını istemiyorsanız
Benzinden farksız performansı yakalamak istiyorsanız.
Ve gönlünüzce heryeri doyasıya gezmek istiyorsanız
Bizi arayın 0 212 664 47 89.
Göreceksiniz aracınızı hiç bu kadar sevmediğinizin farkına varacaksınız
Sıralı sistemlerede enjektörlerinin arıza yapmaması için filtrelerinin 20.000 km değişimi şarttır.
GELİN LPG UYGULAMASININ SANATA NASIL DÖNÜŞTÜĞÜNÜ GÖZLEMLEYİN SONRA KARAR VERİN.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder